fbpx

servicebil

Support/felanmälan:

Vi har begränsat med telefonsupport och hanterar det mesta per email. På så sätt kan vi hålla bra priser och effektivt hjälpa med dig med mer personligt svar per email.

Vill du felanmäla:
Email: bredband@wintherwireless.se.
Telefon: 08 5511 8787, kl 09.00-16.00, mån-fredagar, ej helgor och röda dagar.

Kom ihåg innan du felanmäler: Mäta alltid först med bredbandskollen.se med en kabelansluten dator och bifoga skärmklipp på resultatet i ditt email till oss.

Frågor och svar:

Ni specificerar abonnemangen med t ex ”upp till 20Mbps”, ”upp till 50Mbps”, ”upp till 80Mbps”, etc, men vilka garantier får jag för hastigheten generellt?
SVAR:  Vi använder bredbandskollen.se som referens. Har du t ex ett upp till 50Mbps abonnemang ligger hastigheten i snitt över dygnet mellan 30-50Mbps nerströms och 30-50Mbps uppströms när du mäter med kabelansluten dator mot bredbandskollen.se

Kom ihåg innan du felanmäler: Mäta alltid först med bredbandskollen.se med en kabelansluten dator och bifoga skärmklipp på resultatet i ditt email till oss.

Mitt bredband upplevs segt, vad kan orsaken vara?
SVAR:  Vi använder bredbandskollen.se som referens. Mäter du via ett inomhus wifi system kan vi inte lova vad du får för hastighet, det beror på att wifi tekniken kan ibland halvera hastigheten och faktorer som signalstyrka, dämpning genom väggar, din utrustning och störningar från andra wifi enheter påverkar hastigheten.

Våra privat kunder/BRF föreningar lånar en wifi router som ingår i abonnemanget. Även om vi lånar ut den kan vi fortsatt inte garantera hastigheten enligt förklaringen ovan. Vi hjälper dock gärna till att trimma in det trådlösa inomhus och hitta ev orsak till lägre hastigheter förutsatt att du använder vår router.

Tidningen Dagens Nyheter skrev en intressant artikel om Wi-Fi och hur hastigheten kan halveras i vår hem: www.dn.se/ekonomi/tradlost-ger-dalig-fart-pa-ditt-bredband/

Jag får ibland olika hastigheter på dagtid och kvällstid, varför?
SVAR: Det beror oftast på att på kvällstid är det är fler i hushållet som nyttjar bredbandet. När du mäter med bredbandskollen.se och t ex sonen Netflix:ar så dras Netflix datamängden av från resultatet. Säkra att ingen trafik pågår när du mäter. Smartphones kan säkerhetskopiera när som helst och många glömmer att slå av Netflix streaming, etc.

Om jag beställer ”upp till 20Mbps”, hur långt räcker ett sånt abonnemang?
SVAR: Upp till 20Mbps fungerar bra för en familj som skall köra Netflix på 1-2 TV samtidigt. Det räcker jättebra också för att surfa på nyhetssajter, betala räkningar, IP-telefoni och mycket mer. Våra 20Mbps abonnemang skall inte jämföras med ADSL upp till 8-24Mbps, utan det skall jämföras med fiber, du får upp till 20Mbps både nerströms och uppströms.

Om du däremot har behov för att t ex ladda upp mängder med bilder till molntjänster, arbeta hemma mot molntjänster, köra backup/säkerhetskopiering mot molnet så rekommenderar vi att du tar ”upp till 40/50Mbps” eller mer från oss.

Jag upplever att wifi täckningen inomhus inte täcker hela huset?
SVAR: Den vita routern har en inbyggt 2.4GHz accesspunkt. Den täcker lika mycket yta som de flesta andra wifi enheter på marknaden. Men det som händer när du får snabbare bredband från oss är att du framöver behöver bättra mottager signal för att ta del av det nya snabbare bredband. Wifi tekniken är som så generellt att desto bättre mottagarsignal in i din dator eller t ex Ipad, desto högre hastighet. Du kan därmed inte jämföra wifi täckningen du hade innan med t ex gamla ADSL eller 4G bredband med vårt bredband.

Ingen kan lova wifi täckningen kvalitet eller hur stor yta som täckas inomhus, alla hus/lägenheter är olika. Du lånar en trådlös routern(oftast vit eller röd) av oss som privat person men vi garanterar inte täckningen eller hastigheten via wifi:et inomhus.

Lösningen är att öka antalet accesspunkter i t ex ett hus, t ex en accesspunkt per våningsplan så signalen blir starkare. Bäst är att dra datakabel fram till varje accesspunkt för att få full kapacitet/hastighet. Använd absolut inte extenders/repeaters, de försämrar kraftfullt hastighet ofta med mer än 50% hastigheten för alla devices i huset.

En möjlig lösning är att nyttja EL-nätet som ”datakabel” för att ansluta fler accesspunkter. OBS Detta är inte samma sak som extender/repeaters. Tekniken kallas Powerline och måste testas i det aktuella hus/lägenhet, ibland fungerar  tekniken, ibland inte. Testa dig i så fall fram. Kjell och Co har rätt modell Powerline som inte är en extender typ.

Jag har VIASAT TV via Parabol men jag får inte Viasat play streaming igång?
SVAR: Viasat kräver att vissa portar skall öppnas i den vita routern eller i fall du kör via egen router, skall de öppnas i den. Du behöver fast IP för att det skall fungera. Företag får alltid fast IP av oss, är du privatkund har du dynamisk IP som standard, men du kan beställa fast ip adress, det kostar 20:-/mnd och följer abonnemanget övrigt. Maila oss i fall du vill ha hjälp med Viasat inställningarna.

Jag har en Apple trådlös router som jag vill använda, hur gör jag?
SVAR: Det går bra, först måste du ta ställning till om du vill ha kvar wifi:et i vår vita router eller vi skall slå av wifi:et så du enbart använder wifi i din Apple router? Skall vi slå av wifi:et i våran router, maila oss och vi stänger av per remote. Vår vita router finns alltid kvar då den ingår i vår övervakning.

Din Apple router måste konfigureras om från router mode till ”trådlös brygge”/”bridge-mode”. det gör du snabbt genom att logga in i din Apple router via en MAC dator. Ansluta därefter din Apple router med en kabel från en LAN port till en ledig LAN port i vår vita router! OBS! Använd inte framöver Apple routerens port med symbolen ”internet/WAN port” eller med en glob symbolen. Bonjour protokollet kommer att fungera precis som vanligt, du kan behöva starta om skrivare, etc genom att ta strömmen i 10 sek. Nu hoppas Bonjour igång.

Kom ihåg innan du felanmäler: Mäta alltid först med bredbandskollen.se med en kabelansluten dator och bifoga skärmklipp på resultatet i ditt email till oss.